Michelle Steenbeek

Gespreksvaardigheden

Als beroepskracht moet je soms “lastige gesprekken” voeren. Je hebt slecht nieuws, of cliënten hebben een klacht. Zeker als zo’n gesprek al eens vervelend is verlopen, kun je daar tegenop zien. Je voelt je onzeker, je voert ze liever niet...

In deze training leer je hoe je dit soort gesprekken goed kunt voeren. Zodat er besproken wordt wat moet worden besproken en de relatie toch goed blijft. We nemen onder de loep hoe jij dit op jouw manier kunt doen, met je eigen stijl en met meer zelfvertrouwen. De basis in deze training is de methode van de geweldloze communicatie van Marshall Rosenberg. Met een simpel stappenplan oefenen we de vaardigheid van een lastig gesprek voeren.

Na afloop van de training:

  • ben je in staat om slecht nieuws als een duidelijke boodschap te brengen en op een effectieve manier met een klacht om te gaan;
  • weet je hoe je effectief met je eigen emoties en die van de ander kunt omgaan;
  • kun je de kans vergroten dat de ander de boodschap accepteert en de samenwerking goed blijft.